Skip to content

Tolonglah bekerja walaupun tanpa isu

2013 March 14
by Guru Besar Pencen

“Lupa-lupa ingat” kata orang tua-tua;

Apa beg yang saya bawa ketika di awal persekolahan di sekolah rendah ? (1957).  Kalau tidak silap saya beg yang saya gunakan ialah beg mengkuang.

Beg mengkuang ada hubungan kekeluargaan dengan saya.  Emak saya sangat  pandai menganyam tikar mengkuang, membuat raga dan serkap ayam dari  buluh,  membuat ‘lekar’ dari lidi kelapa.  Kagum dengan minat dan kebolehannya dalam menghasilkan kraf tradisional yang kemas dan rapi.  Bermula dari menebang pokok mengkuang di pinggir bendang, diraut durinya, dibelah, direndam, dijemur , ditumbuk dengan “alu” hinggalah boleh dianyam.  Semua proses produksi dihasilkan sendiri olehnya. Begitu juga proses menghasilkan kraf dari buluh dan lidi kelapa. Saya hanya tukang tengok dan mengacau. Sebenarnya pada masa itu  penghasilan barang tersebut tidak boleh dipanggil kraf kerana semuanya dihasilkan untuk keperluan, ada sedikit-sedikit yang dijual ketika ada pembelinya.

Baru bermula bulan ketiga sesi persekolahan 2013, beg awal tahun telah rosak.  Saya sudah berkira-kira untuk membeli beg yang kedua. Cucu saya sudah complain beg yang saya beli awal tahun itu – kecil. Saya mengiyakan saja kerana saya menerima hakikat bahawa buku yang di bawanya ke sekolah sudah melimpahi begnya. Setiap kali saya menyusun (sevis)  buku dalam begnya dia akan sekali lagi complain – ada buku yang saya cicirkan kerana saya rasa tidak perlu di bawa.  “Buku itu, buku ini, itu dan ini” katanya,  cikgu suruh bawa setiap hari. Saya rasa saya faham situasi ini.  Dan saya tertanya-tanya adakah guru ” sedar” akan hal seperti ini.

Disuatu ketika tidak lama dulu, isu berat beg hangat didebatkan.  Sampai masuk kabinet.  Tampil cerdik pandai, tokoh guru, professor, pakar orthopidik berhujah sampai keperingkat nak berkelahi. KPM pun tampil dengan hujah kejaguhan masing-masing termasuk hendak bekalkan ‘locker’ ke sekolah-sekolah, nak bekalkan buku teks dalam bentuk lap top dsb.. GB dan cgu-cgu pun kelamkabut buat laporan, beli penimbang, timbang beg murid, adakan program dan dokumentasi tindakan. PIBG pun memberi hujah dan cadangan kepada sekolah.  Masing-masing dengan ego dan kebolehan masing-masing untuk mengatasi isu yang diketengahkan. Akhirnya…. selesai.  Yang masih dok heret beg sampai sekarang  ialah murid-murid.

Sebenarnya isu ini masih tidak selesai hanya kerana  ia sudah tidak menjadi isu sebab yang berhujah panjang tadi sudah tidak kena dengan tempias isu tersebut. Ke mana sudah hujah, cadangan, tindakan, laporan dan pendekatan yang dibuat.  Semua dokumentasi telah diletakkan di arkib KPM sebagai satu khazanah proses pendidikan di Malaysia.  Biasalah tu… !  Walaupun biasa, apakah di sekolah,  gbnya  masih perihatin dengan masalah berat beg ini.  Pada saya ianya patut ditangani dengan berhemah, bijaksana dan bersungguh-sungguh oleh guru.  Perlu dilaksanakan kerana ianya membazir kudrat murid dan meringankan kesusuahan waris.  Walaupun saya mampu membeli sebesar manapun beg yang cucu saya perlukan tetapi ianya tetap membazir – tenaga dan wang ringgit -diambil contoh :

Cikgu Bahasa Melayu

Hari Isnin, bawa buku teks, Selasa, buku kerja, Rabu – bawa buku Karangan dan buku tulisan berangkai, Rabu buku tulis pemahamam dan  tatabahasa, Khamis bawa pula buku modul yang sekolah hasilkan dan hari Jumaat – bawa pula buku latihan tatabahasa dan Buku teks.

Cikgu Agama Islam – J Qaf :

Hari Isnin, bawa Jawi dan Arab, Selasa, Teks Pendidikan Islam, kita nak belajar Sirah dan akhlak, Rabu – bawa buku Al Quraan dan buku berkaitan ibadat, Rabu buku Aktiviti Bahasa Arab dan Jawi, Khamis bawa pula buku aktiviti Pendidikan Islam dan  hari Jumaat – bawa pula buku ……

Rasionalnya, takkanlah dalam satu hari semua buku matapelajaran Matematik perlu di bawa.  Tidak cukup dengan 5 atau 6 buah buku latihan, ditambah lagi dengan membawa kesemua modul pembelajaran yang sekolah hasilkan termasuk buku teks, buku aktiviti, buku fakta asas dan buku aktiviti tambahan, sedangkan pembelajaran khusus harian untuk matapelajran matematik hanya 1 jam sehari,

Membekalkan buku teks pada setiap matapelajaran adalah langkah yang proaktif. Bukan hanya sekadar sebuah atau dua buah buku malah ada matapelajaran dibekalkan dengan 5 buku oleh KPM.  Ini tidak termasuk buku yang dibeli atau yang dihasilkan oleh sekolah. Tapi wajarkah semuanya perlu di bawa ke sekolah setiap hari.

Akhirnya, kembali kepada cerita “bangau oh bangau” –  Sebenarnya organisasi sekolah harus menjadi seperti bangau, putih dan bersih – cantik.  Oleh itu :

Pada setiap hari, guru dikelaslah patut merancang apa bahan, bahan buku maupun bahan bukan buku yang harus dibawa oleh murid ke sekolah.  Untuk  mengajar kefahaman, mungkin sebuah buku rujukan dan sebuah buku tulis sudah memadai untuk pengajaran Bahasa Melayu pada hari Isnin. Mungkin sebagai tambahan, lampiran photostat yang guru sediakan sebagai bantuan tambahan ke atas p&p berkenaan. Yang penting :

Adakah cikgu matapelajaran merancang ? dan adakah sekolah memantau ?

…gbpencen…nampak macam tidak perihatin.

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Current month ye@r day *

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 3 + 8 ?
Please leave these two fields as-is: