Skip to content

Pentadbir yang selesa.

2013 October 7
by Guru Besar Pencen

Bilik Guru Besar

Bila bercerita;  gb ini akan selalu berkata dia sangat selesa di sekolahnya.  Gambaran yang diberi menunjukkan bahawa dia begitu senang menguruskan sekolah.  Sudah tentu dia selesa dengan guru-gurunya, dengan penolong kanannya dan pekerja di sekolahnya.  Saya beranggaspan bahawa gb ini adalah seorang gb yang bijak mentadbir.

Bila bercerita gb ini akan berkata dia mempunyai beban tugas yang berat.  Tentu sekali dia tidak mendapat kerjasama dari kebanyakan guru, penolong-penolong kanan hatta dengan pekerjanya juga.  Tentunya pendekatan yang dilakukannya tidak boleh diterima oleh orang di  bawahnya.

Bila gb ini pula bercerita, kisahnya berkisar mengenai ketegasannya menangani perilaku semua orang-orang di bawahnya.  Dia garang dan ditakuti.

Bila gb perempuan ini bercerita, seperti dia tiada masaalah menguruskan sekolahnya.  Dengan mulut yang bebel dia bercerita semua yang hebat-hebat yang dilakukannya. Semua yang mendengar sepatutnya kagum dengannya.

Itu adalah antara karekter-karekter gb yang pernah saya dampingi.  Saya sering mendengar cerita mereka tetapi tidak pernah bercerita tentang diri saya dan mengenai sekolah saya.  Oleh itu tiada siapa yang tahu apa yang saya lakukan di sekolah saya. Apa yang penting bagi saya, saya ingin selesa di tempat duduk saya.

Oleh itu saya sering mencari karakter yang sesuai untuk saya ikut.  Jadi saya mendengar dan memilih yang mana satu sesuai untuk keselesaan saya.

Akhirnya saya merumuskan (ramuan keselesaan pentadbir) bahawa saya perlu mendampingi dengan sebaiknya sesiapa sahaja  :

  1. yang mungkin akan memberi masalah kepada saya.
  2. yang mungkin akan boleh membantu saya.
  3. yang mungkin sedia dan pandai membuat kerja untuk saya.
  4. yang mungkin mempunyai masalah peribadi yang boleh menjejaskan kerjayanya.
  5. yang mungkin sedia berterus terang dengan saya.

maka saya akan sedaya upaya mendekati dan memohon pertolongan mereka supaya saya selesa bekerja.

Dengan yang demikian masalah lain yang timbul samada dari segi tugas atau perhubungan dengan semua staf dapat di atasi dengan sebaik mungkin.  Dan saya berjaya dengan pendekatan itu untuk menjadi pentadbir yang selesa.

Bila gb lain bercerita, saya juga dapat menggambarkan apa yang berlaku di sekolahnya.  Ada diantaranya yang tidak bertegur sapa dengan beberapa satafnya, ada yang terpaksa menangis atas tingkahlaku stafnya dan ada stafnya yang bila bercerita sering mencemuh gbnya.

Dan ramai pula gb yang bercerita yang dia sangat selesa bersama stafnya di sekolah. Tambahan pula mnereka sering memuji kebaikan, kebolehan, toloren dan sebagainya yang baik-baik mengenainya.

…gbpencen…tidak berbeza karektar mahupun sebagai www.gurubesarpencen..com

 

No comments yet

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Current month ye@r day *

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 3 + 3 ?
Please leave these two fields as-is: