Skip to content

Persaingan atau Persidangan UMNO

2013 November 28
by Guru Besar Pencen

* ihsan dari facebook
“Lambang Kita Yang Gagah”

(belum cukup gagah) 

Rasa bersemangat melihat perhimpunan besar orang-orang Melayu dalam persidangan / pemilihan UMNO yang telah berlangsung beberapa ketika dahulu.  Saya tersentuh dan penuh yakin kerana golongan pemimpin di situ begitu bersungguh-sungguh mencanangkan perjuangan demi membela anak bangsanya di bumi bertuah ini.

Sebati dengan jiwa saya bahawa semacam tiada pertubuhan lain yang boleh membela nasib bangsa.  Dengan organisasi yang tersusun kemas, dengan kemampuan berkerajaan sekian lama, dengan tokoh-tokoh yang berkebolehan dan dengan perubahan (tranformasi) yang dicadangkan – serasa UMNO perlu diberi sokongan oleh saya dan orang-orang Melayu keseluruhannya di negara ini.

Tidak dapat dinafian bahawa pemilihan UMNO yang telah berlangsung adalah medan persaingan untuk memilih pemimpin negara. Calun yang yang bertanding ingin menjadi pemimpin . Tujuan asalnya  ialah untuk membela dan memimpin.  Setelah terpilih menjadi pemimpin dalam parti berkenaan ianya akan mempunyai banyak kelebihan.

Bila disorot kembali kejayaan masa lalu, tidak dapat dinafikan bahawa banyak sudah jasa yang telah dibuat oleh UMNO kepada orang-orang Melayu.  Maka ungkapan “tiada siapa yang berhak menafikannya” agak tepat.  Sungguhpun begitu ada tiga versi yang melngkapi ungkapan tersebut :

  1. Kebanyakan aktivis kepimpinan UMNO di semua peringkat  telahpun memperolehi peluang yang besar dari segi agihan kekayaan. Kebanyakan yang lantang dan berketerampilan dalam kepimpinan UMNO mulai dari peringkat bahagian (hatta cawangan) hingga ke peringkat tertinggi telah berjaya dalam agihan tersebut. Maka tentunya sesiapapun tidak dapat menafikannya.
  2. Kepimpinan negara yang diterajui UMNO telah berjaya memakmurkan  negara. Tiada juga siapa dapat menafikan kebanyakan orang Melayu khasnya yang berada dalam sektor awam (contohnya)  dan sektor koprat mendapat pulangan yang agak lumayan.
  3. Sungguhpun begitu kepimpinan UMNO GAGAL membela golongan pekerja Melayu yang terpaksa menumpang kekayaan negara yang telah menjadi hak orang lain.  Antara ada yang diperas dengan gaji sekitar RM20-30 sehari atau setidak-tidaknya mempunya skim gaji ‘diskriminasi’ . Tiada NGO atau apa-apa kesatuan yang boleh membela mereka.  UMNO juga memandang sepi golongan ini.

Pendapatan Negara dipacu dengan sebaiknya tetapi kita kurang sedar masih ramai golongan Melayu yang merempat dicelah-celah habuan lumyan yang diperoleh dari golongan (1) dan (2) juga dari golongan yang terang memusuhi UMNO.

Slogan Memperkasa Ekonomi Melayu juga nampak sungguh hebat.  Yang menjadi persoalan ialah adakah golongan (3) ini akan diperkasakan.  Mereka dari golongan ini tidak cukup syarat untuk menerima imbuhan yang akan diperkasakan oleh UMNO nanti.

Mereka hanya berharap imbuhan yang mungkin akan diberi oleh taiko-taiko mereka dari golongan yang bukan UMNO atau yang anti UMNO.  Bolehkan  golongan ini diharap ? Atau mereka amat berharap UMNO yang remaja nanti meminta taiko-taiko ini bersama-sama membela mereka (?).

Saya merumuskan bahawa siapa sahaja yang bersaing untuk memimpin seharusnya mempunyai KPI untuk membela golongan Melayu yang DITINDAS oleh pemain ekonomi  rakus dan tidak pernah berterima kasih kepada UMNO.

Agendanya masih lagi besar.  Agenda untuk menjadikan orang-orang Melayu yang masih ramai lagi terbelakang ini tetap dituntut dan ditagih.  Dengan hanya memandang secara luaran memang kelihatan ramai orang Melayu telah semakin selesa tetapi jika diamati secara mendalam ia merupakan suatu agenda yang besar yang memerlukan pengorbanan dari pemimpin UMNO disegenap peringkat.

…gbpencen… UMNO belum cukup gagah.

No comments yet

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Current month ye@r day *

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 11 + 15 ?
Please leave these two fields as-is: