Skip to content

Keluargaku tiada berharta..

2010 May 12
by Guru Besar Pencen

Gambar hiasanse raga buah 2nd kualiti yang disediakan oleh Che Norlia Che Rus

untuk perasmi program ‘jasamu dikenang’ .

Hantaran untuk meminang anak saudara saya itu hanyalah se raga buah yang 2nd kualiti.  Hajjah  memang tak suka…. tapi anaknya …  suka.

Anak saudara saya memang seorang gadis yang lawa, cantik, badannya mengiorkan, putih dan lincah.  Semua mengakuinya kelebihan yang ada pada anak saudara saya itu. Hajjah terpaksa mengikut kemahuan anak kesayangannya itu untuk berkahwin dengan anak saudara saya.  Anak hajjah seorang anak yang baik, warak dan menurut  perintah ibu bapa.  Bertanggung jawab, sihat dan berkeyakinan.

Begitulah bermulanya sebuah keluarga bahagia yang diuruskan oleh ahli keluarga yang terdiri dari orang-orang yang warak – yang  disayangi tuhan; diberkati Allah.  Ketika itu anak sudara saya TEE tidak bekerja dan tidak mempunyai pendapatan.  Walaupun anak hajjah bekerja tetap tetapi pendapatannya kurang lumayan. Pada pendapat saya, hajjah memerlukan menantu yang berpendapatan tetap agar kehidupan anaknya sekeluarga – lebih terjamin dan bahagia.

Keluarga Hajjah adalah dari kalangan orang yang berharta, dihormati kerana kekayaan dan suaminya pula sangat dihormati .. selaku imam no 1 dalam masyarakat kampung saya.  Sifat berjimat cermat dan berhemah telah menjadikan keluarga ini amat terurus dari segenap segi.  Perlakuan mengamalkan ciri kehidupan keislaman mereka telah memberkatkan kehidupan mereka sekeluarga.  Semua itu telah menjadikan anak saudara saya  sebahagian dari kehidupan ‘keluarga bahagia’ mereka.  Kami amat bersyukur.

Kata emak kata berhikmat‘  Suatu masa dahulu… emak saya pernah berkata hjjah kurang menyenangi TEE kerana dia tidak dapat menjana pendapatan keluarga bahagia ini.  Walaupun begitu sebagai seorang yang disaluti dengan ‘keimanan’, tiadalah tingkah laku hajjah yang begitu ketara untuk menunjukkan yang beliau tidak menyenangi TEE – tetapi sebagai orang tua – sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betinanya.

Bentuk dan rupa hantaran semasa peminangan, se raga buah 2nd kualiti dan insiden terpaksa mengikut kehendak anak kesayangan yang membuat pilihan hatinya untuk berkahwin dengan TEE telah menjadi perkahwinan mereka satu cabaran kepada TEE.  Kehidupan diteruskan dengan keazaman.  Suami TEE mengikut jejak ayah dan bondanya yang cermat dan berhemah dalam segi perbelanjaan rumahtangga. Beliau dan TEE  amat tabah menyahut cabaran melayari hidup.  Dengan pendapatan yang sederhana mereka berjaya membeli sebuah rumah di kota raya.

TEE telah berazam untuk melengkapkan dirinya demi  untuk (?) memenuhi kehendak hajjah – untuk mempunyai pendapatan tetap. Tidak lama kemudian, dengan izinNya TEE memperolehinya. Beliau yang mempunyai kelulusan SPM yang sederhana kini  sudahpun menjawat jawatan dengan kerajaan.  Mereka semakin selesa dan berkemampuan memiliki 2 buah rumah dengan keperluan seadanya.  Kereta juga sudah melebihi ‘sebuah’ – kereta jenama baru pula.

Akhirnya TEE telah diterima baik dalam keluarga hajjah.  Dia sudah menjadi bukan lagi sebahagian tetapi dia telah menjadi sedaging dengan keluarga hajjah.  Semuanya berjalan dengan amat baik.  Kenduri, kenara, sakit, demam, mati, hidup – semuanya sudah sampai ke kemuncaknya.

Saya terus melihat : TEE sebagai anak yang kehilangan ibu semasa lahir dan dipelihara oleh emak saya (neneknya) sehingga berkahwin – kami semua amat senang melihat rentetan sejarahnya berkembang. Saya berkongsi kebimbangan dengan emak saya semasa sejarah perkahwinannya bermula.  Tetapi saya tidak dapat berkongsi kegembiraan dengan emak saya (yang memeliharanya) untuk melihat sejarahnya yang berakhir (setakat ini) dengan penuh keceriaan dan KeMegahan…. syukur alhamdullillah.

...gbpencen…menghargai pengajaran dari sejarah.

No comments yet

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Current month ye@r day *

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 13 + 11 ?
Please leave these two fields as-is: