Skip to content

Blog berehat menikmati PRU13

2013 May 24
by Guru Besar Pencen

3 April sehingga tarikh ini adalah satu masa yang agak panjang. Hampir 2 bulan lamanya saya tidak mencoret. Saya tidak menulis kerana berehat dari  menulis. Menulis atau tidak sebenarnya sama sahaja kerana blog saya bukan blog yang popular. Kerana tulisan di dalamnya adalah tulisan-coretan yang tidak popular.

Respon kepada satu  soalan pemberita ketika mula-mula Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri, beliau bertanya kembali : Adakah anda rasa saya akan menjadi PM yang tidak popular?. Maksudnya begitu mendalam  dimana tindak-tanduk beliau  kebanyakannya tidak popular atau tidak akan disukai. Saya merumuskan bahawa tidak ramai pemimpin atau ketua jabatan yang mengambil pendekatan tidak popular demi servival jawatan masing-masing.  Maka saya memilih untuk berbuat sedemikian sekali pun tidak popular.

Dalam masa 2 bulan berehat dari menulis terlalu banyak yang saya dapat belajar dan menghayati kehidupan manusia di Malaysia.  Bermula dari pemimpin tertinggi, pemimpin suku kaum, kepimpinan agama, rakyat pertengahan, kakitangan awam, pekerja swasta, rakyat biasa, rakan taulan, sahabat handai dan kaum keluarga semuanya memainkan peranan yang cukup penting dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13.

Semua mereka amat tertarik dan terpanggil untuk menyatakan pendirian masing-masing dalam menetukan kerjaan yang akan mereka pilih menerajui negara Malaysia nanti. Dalam masa yang sama saya dapat melihat bagaimana kekuatan seseorang ketua (pemimpin) untuk mempengaruhi orang lain supaya menerima pakai hujah, alasan dan keinginan mereka.  Berbagai pendekatan, helah, bukti, tuduhan dan banyak lagi strategi yang sebelum ini tidak pernah didengar atau tergambar oleh saya.  Hebat sekali.

Sebagai seorang insan yang telah melalui banyak pilihanraya, saya tidak langsung terpengaruh dengan semua hujah yang diperolehi menjelang PRU13.  Saya telah melalui proses tumbesaran negara sebagai manusia biasa yang rasional.  Selain dari ketentuan ilahi, apa yang ada pada hari ini adalah dibentuk oleh satu proses pemerintahan yang telah diperkenalkan kepada saya sewawal tahun 50’an lagi.  Ianya berterusan sehingga PRU13 dan saya menerimanya sebagai sesuatu yang istimewa.

Saya mengakui bahawa saya terkejut dengan persaingan yang sengit untuk merebut kuasa.  Walau bagaimana pun saya tetap menerima bahawa itu adalah satu proses dalam negara saya. Saya tetap rasional bahawa proses pilihan rakyat melalui peti undi.  Saya juga yakin yang saya mempunyak hak sebagai seorang rakyat walaupun saya hanya mempunyai satu undi.

Satu undi saya miliki sangat bermakna kerana ianya dihasilkan dari penilaian yang saya buat sebelum satu undi saya ‘buang’ – tidak siapa dapat mempertikaikannya, itu mutlak menjadi hak saya. Oleh itu saya tidak perlu untuk mendengar ceramah yang panjang-panjang dan tidak perlu juga saya dihujah meleret-leret kerana apa yang saya lalui sebagai seorang warganegara Malaysia sudah cukup untuk saya sendiri berfikir dimana undi akan yang harus saya letakkan. Saya masih waras.

Saya mengandaikan sesiapa saja yang menawar diri untuk mempimpin negara, tentunya mempunyai kepentingan peribadi.  Sesiapa sahaja yang ingin menjadi pemimpin sudah tentu bercita-cita untuk memajukan negara saya Malaysia.  Sesiapa saja yang terpilih akan terdetik dihatinya akan menjadi kaya dalam negara saya yang sudah dikayakan oleh pemimpin sebelumnya. Tetapi tidak ramai yang menawarkan diri menyedari bahawa dunia dan negara yang kita diami ini sekadar pinjaman dari Tuhan yang esa.

Kepentingan peribadi pemimpin dan barisan kepimpinan adalah perlu kerana ianya satu fitrah kepada setiap orang untuk mendahulukan kepentingannya termasuk keluarga dan rakan seperjuangan juga suku sakatnya.  Juga kepeningan untuk menjadi popular dan berkuasa. Tetapi sejauhmanakah kepentingan peribadi itu mendahului kepentingan orang-orang yang dipimpinnya adalah menjadi persoalan yang besar dan harus dinilai.

Tidak payah lagi diceritakan bagaimana ‘hebat’nya slogan, kata-kata, hujah-hujah dan pendekatan yang dilakukan untuk memenangi hati pemilih.  Juga dilihat sudah mahu membelakangkan undang-undang. Dan yang paling ‘sedih’ ialah menggunakan pendekataan agreif keagamaan disamping ada yang bertindak menjurus kepada  memutuskan silaturahim.

…gbpencen…selalu berfikir orang lain lebih pandai tetapi rakus.

 

No comments yet

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Current month ye@r day *

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 12 + 10 ?
Please leave these two fields as-is: